mijnlio

Just another WordPress.com site

Veilige leeromgeving 2 mei 2012

Uit mijn eigen basisschooltijd kan ik me nog goed herinneren dat ik me t/m groep 5 eigenlijk nooit prettig gevoeld heb in de klas. In groep 1 en 2 had ik niet echt een goede klik met de kleuterjuf, ik was zelfs een beetje bang van haar.
Ik had tijdens die kleutertijd vaak oorontsteking en een loopoor. Dit stinkt verschrikkelijk en daarom mocht ik niet naast haar zitten. Achteraf gezien weet ik dat ik me daardoor minderwaardig ging voelen. Ik voelde me niet thuis in de klas. Later in groep 3 t/m 5 werd ik heel erg gepest. Ik werd na schooltijd op gewacht en ik kon niet alleen naar huis lopen. Ook op school had ik niet echt andere kinderen waar ik mee kon spelen. En als ik met kinderen uit lagere groepen wilde spelen dan werd het die kinderen heel duidelijk gemaakt dat dit niet mocht en dan durfde ze vaak niet meer. De school deed hier naar mijn idee helemaal niks mee. Ik kan me niet één gesprek herinneren dat over pesten of plagen ging. Niet één waarschuwing naar een andere leerling toe. Niet één gesprek met mij om mij op te beuren.


Als ik later een eigen klas heb wil ik voorkomen dat ik leerlingen in mijn klas heb die zich ook zo voelen. Ik wil heel graag dat leerlingen zich veilig voelen in de klas. Dat ze zich op hun gemak voelen op de plaats waar ze zitten en dat ze zich gehoord voelen. Dat ze weten dat ze er mogen zijn. Nu heb ik daar de afgelopen jaren tijdens mijn stages al heel veel aan gewerkt. En eigenlijk is het iets dat vanzelfsprekend is wat mij betreft. Natuurlijk doe je hier je best voor. Maar ik heb besloten dat het waarschijnlijk ook geen kwaad kan om hier de wat meer theoretische achtergrond over te weten.
Hoe zorg je er nou echt voor dat een leerling zich veilig voelt in de klas?




Wat houdt dit in voor de leerlingen?


– De leerlingen voelen zich vertrouwd en veilig in de klas.
– De leerlingen voelen zich gehoord.




Wat houdt dit in voor mij?


– Ik lees boeken of artikelen over dit onderwerp.
– Ik verander de klassen opstelling als dit nodig is.
– Ik voer andere wijzigingen door als uit de theorie blijkt dat dit nodig is.




Wat wil ik hiermee bereiken?


– Ik krijg inzicht in hoe het creëren van een veilige leeromgeving in de theorie is omschreven.
– Ik krijg meer inzicht in wat mijn handelen voor effect heeft op de leerlingen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s